vineri, 12 februarie 2010

Unchiu' Relu

Am crescut la tara intr-un sat situat la 15 km de Tg-Jiu, pe numele lui Copacioasa (sau Cacacioasa asa obisnuiam sa-i spun cand eram copila), comuna Scoarta.
Ma leaga multe amintiri frumoase de acel loc...si cu siguranta o sa va povestesc si voua, candva, de amintirile mele din copilarie.
Dar astazi mi-am propus sa va fac cunostinta cu Unchiu' Relu, unul din acele personaje pe care le intalnesti o data si nu le mai uiti niciodata.
Un om simplu, care a crescut in inima padurii, care nu are nevoie de ceas pentru ca el stie cum sa se uite la Soare.
Un oltean iute de picior, care la cei 60 de ani ai sai poate dansa sarba dupa sarba o noapte intreaga de lasa toti ficiorii satului pe margine.
Daca mai baga si un "combustibil" asa cum ii place lui sa numeasca rachiul (tuica..pentru aceia care nu sunt obisnuiti cu oltenismele mele) cu siguranta devine invincibil.
Un om care intotdeauna are o poanta buna, care stie sa improvizeze si care da cele mai frumoase porecle...de razi o saptamana..si apoi mai razi ca prostu' din amintiri ca pur si simplu nu te poti abtine.
Tin minte ca o data..cand eram mai micuta si mai prostuta ( ca acum is mare si desteapta:) l-am intrebat "Unchiule, da tu cu ce te ocupi?" , la care el s-a uitat pe sub sprancene la mine, a arcuit in coltul gurii un zambet si mi-a raspuns "P'aci pe la tara..cu radio-santzu"!
Anu' trecut sau acu doi ani, nu mai stiu exact la culesul viei, Unchiu' Relu ne-a dat o mana de ajutor si cum era sef de ceremonie si ne organiza pe toti, foarte preocupat si de gustatul vinului (nu de alta..da-i nasol sa bei toata iarna un vin acru) la un moment Unchiu' incepu' sa aiba probleme cu echilibru.Si la cererea oamenilor care venisera cu ziua la culesul viei, Unchiu' Relu incaleca pe bicicleta si fuga la vale sa cumpera tigari si dus fu..Unchiu' Relu...disparu pana a doua zi pe la pranz.....tigari pauza.
A doua zi, harnica de mine cu matura prin curte... ca orice olteanca autentica cu un ochi la matura si cu ochi printre grad, sa mai vad si eu cine mai trece pe drum, ce se mai aude..una alta.... hopa..ce-mi vad ochii!
Unchiu'Relu cu o falca-n cer si una-n pamant, plin de vanatai si de echimoze pe fata...ciufulit si fara chef de vorba!
Evident...ca varianta cu mersu' pe bicicleta dupa atatea pahare de vin nu a fost cea mai buna alegere...imi zic in sine.Si totusi nu ma pot abtine si strig la el "Unchiule ce patisi!", la care el cu o atitudine senina, consolat si resemnat se uita la mine si imi raspunde "Nepoata...nu s-a deshis parasuta!"
Despre Unchiu' Relu am nenumarate povesti si amintiri, insa trebuie sa ma incadrez in cele 500 caractere..daca va place mai revin.
Asta-i Unchiu' Relu, un om plin de viata, care face cele mai bune gratare, da cele mai haioase porecle, care spune ca se spala pe dinti cu un paharel de "combustibil", un om care e mereu in mijlocul evenimentelor si nu-i scapa nimic.
Un om cu inima larga, care mi-a daruit cele mai frumoase cireste, gospodar, cu frica lui Dumnezeu, tata a 3 flacai asezati la casele lor..si cum spune el..."irezistibil pentru orice femeie":)....un personaj desprins din scrierile lui Rebreanu sau Preda...sau un personaj al copilariei mele...care o sa traiasca vesnic!

Sa ne revedem cu bine Unchiule!

Un comentariu: